Kỷ yếu Hội thảo Khoa Ngoại ngữ Kinh tế tháng 12/2018

Ngày 05 tháng 12 năm 2018, Khoa Ngoại ngữ Kinh tế đã tổ chức hội thảo khoa học với chủ đề “TEACHING BUSINESS ENGLISH: STRIVING IN THE DIGITAL ERA”. Để tham khảo đầy đủ nội dung kỷ yếu, Quý Thầy Cô có thể truy cập tại đây.

Dưới đây là tóm tắt các bài viết đăng trong kỷ yếu:

  1. ĐỀ XUẤT XÁC ĐỊNH LẠI CHUẨN ĐẦU RA VÀ XÂY DỰNG MỚI CHƯƠNG TRÌNH TIẾNG ANH KHÔNG CHUYÊN – ThS. Hà Thanh Bích Loan
    Đã hơn 6 năm kể từ khi Bộ GD-ĐT ban hành Thông tư số 05/2012/TT-BGDĐT (có hiệu lực từ tháng 4-2012) quy định sinh viên tốt nghiệp đại học khối ngành không chuyên ngữ phải đạt trình độ chuẩn tiếng Anh bậc 3 (B1) theo khung tham chiếu  châu Âu. Thế nhưng, cho đến nay, doanh nghiệp vẫn không ngừng phản ánh tình hình tiếng Anh của sinh viên ra trường không đáp ứng được kỳ vọng dù đạt chuẩn đầu ra. Đã có rất nhiều hội thảo, bài nghiên cứu, và rất nhiều ý kiến của chuyên gia bàn về giải pháp nâng cao khả năng tiếng Anh của sinh viên,… nhưng dường như chưa có dấu hiệu chuyển biến rõ. Vậy nguyên nhân do đâu? Bài viết nhằm đi tìm câu trả lời cụ thể cho 3 vấn đề: (i) xác định chuẩn đầu ra tiếng Anh sao cho vừa phục vụ việc học (chương trình tiên tiến học bằng tiếng Anh) đồng thời phục vụ tốt yêu cầu công việc sau khi tốt nghiệp, (ii) cải tiến chương trình đào tạo tiếng Anh sao cho đáp ứng tốt chuẩn đầu ra vừa nêu, và (iii) định hình phương thức kiểm tra đánh giá trong từng học phần sát với mục tiêu chuẩn đầu ra.
  1. FORMATION ÉVALUÉE PAR LES FORMÉS : QUELQUES BASES THÉORIQUES – ThS. Nguyễn Thị Thiên Phương
    L’évaluation est une étape indispensable dans toute formation. S’inscrivant dans une démarche qualité, l’évaluation d’une formation par les formés ou l’évaluation de satisfaction se trouve au premier niveau du modèle proposé par KIRKPATRICK. Cependant, la maîtrise de ce dispositif est indispensable pour un bon déploiement dans les établissements. Pour cette raison, l’article propose un détour théorique de cette opération, des définitions aux pratiques et tendances actuelles, en passant par son rôle.
  1. NÂNG CAO NĂNG LỰC SỬ DỤNG TIẾNG ANH CHO SINH VIÊN ĐẠI HỌC CHÍNH QUY UEH – ThS. Trần Thị Phỉ
    Để đáp ứng nhu cầu nguồn nhân lực chất lượng cao của xã hội, trường Đại học Kinh tế thành phố Hồ Chí Minh luôn nỗ lực đổi mới trong mọi lĩnh vực. Đồng hành cùng nhà trường, khoa Ngoại ngữ kinh tế đã có nhiều cố gắng trong việc nâng cao năng lực sử dụng ngoại ngữ cho sinh viên. Trong bài viết này, tác giả nêu ra thực trạng và đề xuất một số biện pháp cải tiến về chuẩn đầu ra ngoại ngữ, chuẩn đầu vào, nội dung chương trình đào tạo, điều kiện học tập và phương pháp kiểm tra đánh giá nhằm nâng cao chất lượng dạy và học ngoại ngữ.
  1. THE IMPACT OF DICTATION ON COMMUNICATION SKILLS FOR LOWER ENGLISH LEVEL STUDENTS – ThS. Bùi Thị Thu Trang
    It is undeniable that dictation is considered to be out of date in the modern language teaching era while communicative methods are highly appreciated. In this paper, dictation is defined as a way of teaching in which teachers read the scripts and students rewrite exactly what is heard. Harmer (2009: 91) said that dictation was probably the best-known activity for intensive listening, but it fell out of fashion soon after the arrival of the communicative approach. Many teachers realize, however, that dictation has great benefits as an activity type.A central concern affecting teaching methods is whether dictation is useful in promoting communication skills for students and to what extent it can be used in foreign language learning and teaching.
  1. CLASSROOM RESEARCH ABOUT LEARNERS’ ATTITUDES TOWARDS THE USE OF ROLE-PLAY ACTIVITIES IN ORAL PRACTICE AT UEH – ThS.Thái Hồng Phúc
    This research is aimed at investigating learners’ attitudes towards the use of role-play activities in oral practice. Interviews were used as instruments for data collection. Participants were second-year students majoring in e-commerce at the University of Economics Ho Chi Minh city. The results of the study showed that learners’ attitudes towards role-plays were positive. They realized some benefits of role-playing such as learning, reviewing vocabulary and structures; rehearsing for real-life situations; gaining more confidence to speak; creating a friendly and cooperative atmosphere in class; and getting used to speaking and listening. They also faced some difficulties (e.g. lack of vocabulary and ideas, being nervous when carrying out the tasks).
  1. TEACHING BUSINESS VOCABULARY THROUGH GAMES AT THE UNIVERSITY OF ECONOMICS, HO CHI MINH CITY – ThS. Lê Phương Nga

At the University of Economics, Ho Chi Minh City (UEH), students must deal with some problems in learning English. For example, the course books they are using are Market Leader in which there are a lot of business words or concepts they do not know before; besides English, they must study a lot of subjects; therefore, they do not have time to study and remember vocabulary they have studied. Furthermore, an English class is very crowded with forty or fifty students, it is easy for them to feel bored or discouraged if classroom activities are not interesting or attractive.

To solve these problems, one way to encourage whole class participation is playing games under the teacher control. Vernon (2009) stated that games are useful for teachers to teach vocabulary and Uberman (1998) thought that games bring students an entertaining and relaxing environment in which students can learn fast and remember vocabulary better. In order words, games can help students acquire English business vocabulary easily and without even noticing it and make their leaning less boring. Haystead & Marzano (2009) (cited in Carleton & Marzano 2010) proved that on average, using games can contribute twenty percent of “a point gain”.

This paper may be useful for language teachers who want to apply games in teaching business vocabulary. 

  1. GIẢNG VIÊN TÌM HIỂU VÀ NẮM BẮT NHU CẦU THỰC TẾ CỦA NGƯỜI HỌC GÓP PHẦN TĂNG HIỆU QUẢ CHƯƠNG TRÌNH GIẢNG DẠY TIẾNG ANH – TS Võ Thị Hồng Lê
    Giảng viên là người trực tiếp thực hiện chương trình giảng dạy, do đó người học có đạt được được mục tiêu như mong đợi hay không luôn là câu hỏi đặt ra cho người giảng viên. Bài viết này đề cập đến nội dung trên đối với việc giảng dạy tiếng Anh ở đại học khi thực tế hiện nay sinh viên tốt nghiệp chưa đáp ứng được nhu cầu của nhà tuyển dụng. Nguyên nhân chủ yếu cho vấn đề này theo nhà tuyển dụng là do kỹ năng giao tiếp tiếng Anh của sinh viên tốt nghiệp ở môi trường làm việc còn hạn chế; doanh nghiệp luôn cần đội ngũ nhân viên có khả năng giao tiếp tốt tiếng Anh (bao gồm các kỹ năng nói và viết). Nhưng cụ thể về ‘kỹ năng giao tiếp tiếng Anh còn hạn chế’, và nhu cầu của doanh nghiệp về ‘khả năng giao tiếp tốt tiếng Anh’ là như thế nào. Câu hỏi này luôn cần được giảng viên tìm hiểu để tăng hiệu quả việc giảng dạy và góp phần phát việc phát triển chương trình đào tạo. Dựa vào các kết quả nghiên cứu của tác giả, bài viết cung cấp một số thông tin và phương cách giúp giảng viên cập nhật và nắm bắt được nhu cầu thực tế để góp phần thực hiện và tăng hiệu quả chương trình đào tạo tiếng Anh giúp người học đáp ứng được nhu cầu thực tế.
  2. ENGLISH TEACHERS’ ROLES IN THE ERA OF TECHNOLOGY FROM THE STUDENTS’ PERSPECTIVES – ThS. Dương Thị Thúy Uyên
    Learning English in the digital era, the students enjoy better learning conditions and environment. They also have new or different expectations for their teachers. English teachers therefore have to adapt themselves to new roles in the new teaching context. The focus of the study was to find out (1) how the students at the University of Economics, Ho Chi Minh City (UEH) use and apply technology to support their learning and (2) what are their perspectives on the English teachers’ roles in the new setting of learning and teaching.The data were collected from semi-structured interviews with thirty students (ten first-year, ten second-year and ten third-year ones). The interviews were conducted in Vietnamese to ensure that all the questions and responses were clear and thoroughly understood.

    The data analysis revealed that the students were fully aware of taking advantages of technology and habitually used its applications in their language learning. They also acknowledged the significant roles of their teachers in helping them acquiring a language, in which the role of a facilitator or tutor was highlighted.

  3. ĐỀ XUẤT SỬ DỤNG PHẦN MỀM CHUYÊN DỤNG ĐỂ QUẢN LÝ THUẬT NGỮ CHUYÊN NGÀNH TẠI ĐẠI HỌC KINH TẾ THÀNH PHỐ HỒ CHÍ MINH (UEH) – ThS. Lê Thùy Giang
    Bài viết đề xuất việc sử dụng phần mềm chuyên dụng để ứng dụng vào việc đọc hiểu, tra cứu, biên dịch thuật ngữ chuyên ngành trong các sách nước ngoài của học viên, giảng viên và viên chức tại UEH. Bài viết nêu lên lợi thế của việc sử dụng phần mềm chuyên dụng so với cách tra cứu từ điển truyền thống đồng thời giới thiệu một số phần mềm chuyên dụng uy tín và phổ biến hiện có trên thế giới có tính ứng dụng và hiệu quả cao nếu được áp dụng tại UEH.
  1. AN AUTONOMY-ORIENTED APPROACH TO E-LEARNING ASSESSMENT – ThS. Hồ Đình Phương Khanh
    Advances in technology have been applied in education, and acceptance of e-learning has been increasing day by day. Specifically, at UEH, e-learning is likely to play a significant role in the English training program in the coming years. Thus, much needs to be done to ensure that this new pedagogy becomes beneficial to learning. One of the prerequisites for successful implementation is how e-learning is assessed as both teachers and students need to keep track of the progress made along the way.
  1. AN INTRODUCTION OF THE WEBSITE STARTWITHEARS.EDU.VN – ThS. Nguyễn Phương Chi – ThS. Kiều Huyền Trâm
    Having observed our business English students at the University of Economics Ho Chi Minh City (UEH) struggle with their English language comprehension skills, our research team decided to create a task-related website, startwithears.edu.vn, to supplement the business English curriculum.  The website was created to help students review and consolidate vocabulary learned in class, improve word recognition through dictation, gap-filling and mistake-correcting tasks, and provide a variety of audio recorded tasks.It took us approximately one year to complete startwithears.edu.vn and the website was used by 202 students from five Pre-intermediate business English classes at the University of Economics in their second semester this year (2018).

    Although there were time restraints and technical errors, it was found that the website served as an effective language learning tool, with an emphasis on vocabulary learning and listening comprehension.  In the future, we hope to improve the website and expand the contents to further meet the needs of UEH students who are using the Market Leader course books.

  1. CLASSROOM TEACHERS SHOULD BE CONSCIOUS OF THEIR ROLE AS CLASSROOM MANAGERS – ThS. Nguyễn Thị Hạnh
    To help students get a good study result, teachers not only master expertise knowledge but also manage the class efficiently.  Classroom teachers are, in reality, classroom managers who share responsibilities with educational administrators for delivery of courses. Effective collaboration between the two groups, with their different but complementary roles, is essential in order to ensure that quality is achieved.

    Classroom teachers are classroom managers because of (1) Having the same role: leadership; (2) Dealing with the same managerial tasks; (3) Doing similar activities in the work implementation and (4) Possessing the same basic characteristics of leaders

  1. WHY DO SOME UEH STUDENTS HAVE TO BITE OFF MORE THAN THEY CAN CHEW WITH ORAL PRESENTATIONS IN ENGLISH? – ThS. Nguyễn Thị Kim Thủy
    Oral Presentation has been deployed as one of the most popular speaking test types for university students in general and students of University of Economics – Ho Chi Minh City (called UEH) in particular. However, this is not equivalent to the fact that every student is capable of performing the task with ease. Reality reveals that many students have had to struggle quite hard to fulfil the test. This research, therefore, aimed at finding out the problems the mentioned test takers had to cope with in terms of oral presentation. By interviewing three business people, the researcher could ascertain that oral presentation was practically essential in their working environment and reached an agreement that oral presentation should be taken as a speaking test at UEH. Furthermore, the responses to ten questions of a questionaire showing the students’attitudes towards this testing fashion were analysed and served as the foundation on which the suitable treatments were suggested. Another research tool used in this piece of research was the observation of the students’oral presentation performance in English so as to define what accounted for their difficulties in dealing with such  strenuous work. Based on the findings, some recommendations were outlined.
  1. LEARNING STYLES – AN OVERVIEW – ThS. Nguyễn Lương Hoàng Thành
    Once in my class, there was this boy who never seemed to concentrate. Although he was not rude or disobedient, he just never looked at the board or taken notes while I was teaching. However, to my surprise, he provided correct answers to my every question and did well in all tests. That was probably when I started thinking much about “personal learning styles”. As language teachers in general and English teachers in particular, I think we all agree with Macaro (2001, as cited in Swan, 2008) that learning a foreign language is difficult, complicated and time-consuming. Therefore, procedures that might make it easier, faster or more successful need taking seriously. Gaining insights from different learning styles may be one of those procedures.
  1. THE LEARNING STYLE INSTRUMENTS – ThS. Nguyễn Lương Hoàng Thành
    Over the past two decades, people have made continued efforts to identify and categorize language learning styles of good language learners. As a result of this, many researchers have focused on and carried out many studies to get to know the styles adapted by successful language learners. In this research paper, we will have a chance to review some remarkable learning style instruments put forward by famous researchers and educators.
  1. MBTI & PLSPQ, WHAT HAVE WE KNOWN ABOUT THEM? – ThS. Nguyễn Lương Hoàng Thành
    When educators come to believe that there is a close relationship between learning styles and learning outcomes, more attention has been paid to how we can accurately measure different learning styles. Among many measurements identified and used by a large number of investigators throughout the years, this research paper will review the Myers-Briggs Type Indicator and the Perceptual Learning Style Preference Questionnaire. They are both self-report assessments developed to measure the learning styles of the learners.
  1. Promoting spirit-raising activities: A case study in a reading class – ThS. Lê Thị Tuyết Minh
    Reading is usually considered boring for both teachers and students with the process of reading and answering the comprehension questions that follow; especially it is tiring for the English major bachelors who have to study long reading sessions. Thus the writer finds it necessary to motivate students in her reading classes. This research is a case study in which the writer attempts to raise students’ learning spirits in reading sessions by carrying out some physical activities, collective spirit-raising activities, games, among which are facilitated by PowerPoint and web-based platform Kahoot!, and other activities include emotion showing actions, funny stories and riddles. First the paper gives a glance at the studies of students’ motivations, then an analysis of the research results will provide an insight into the effectiveness of the activities with the purpose of promoting students’ spirits. Finally the writer draws up some suggestions for facilitating the learning process. These ideas executed in this paper can also be applied broadly in any other classes, not being restricted in reading classes.
  1. The Implications of Neuroscience in ELT: An Overview – ThS. Lê Thị Tuyết Minh
    Interpretations and implications of neuroscience for increasing the effectiveness of educational instruction are welcomed by many educators. Information about the brain processes involved in learning and memory gives educators foundational knowledge with which to evaluate the validity of brain-based teaching and promote successful instruction for the varying needs and strengths of individual students. This paper provides an overview of neuroscience and  its implications in ELT.
  1. TỔNG HỢP KẾT QUẢ CÁC NGHIÊN CỨU VỀ HIỆU QUẢ CỦA HỌC VÀ THUYẾT TRÌNH THEO NHÓM – ThS. Nguyễn Thị Diệu Chi
    Nhằm đáp ứng các yêu cầu ngày càng cao về chất lượng giáo dục trong giảng dạy nói chung và dạy ngoại ngữ nói riêng, cũng như để phù hợp với xu hướng hiện đại lấy người học làm trọng tâm, người viết bài này đã chú trọng tìm hiểu và nghiên cứu kiểm nghiệm về hiệu quả của loại hình tổ chức lớp học tiếng Anh theo dạng học và thuyết trình theo nhóm trong việc cải thiện tinh thần tập thể và rèn luyện bốn kỹ năng của sinh viên (SV).Nghiên cứu nói trên đã được tiến hành đầu tiên vào năm 2015 trên đối tượng là sinh viên ở lớp 6 K39 và lớp 10 K40 thuộc hệ chất lượng cao (CLC) của trường, tiếp theo là lớp 32 K39 và lớp 3 CLC K41 vào năm 2016, bốn lớp chính qui đại trà và tám lớp CLC vào năm 2017, một lớp cử nhân tiếng Anh thương mại và hai lớp CLC vào năm 2018.

    Kết quả nghiên cứu qua hai năm 2015 và 2016 đã được báo cáo trong Kỷ Yếu Hội Thảo Khoa Học về nâng cao hiệu quả dạy và học ngoại ngữ tại UEH của Khoa được đăng tải vào tháng 12/2015 và tháng 12/2016. Qui mô khảo sát chưa đủ rộng để đạt được độ tin cậy, nên tôi đã kiên trì theo đuổi nghiên cứu về loại hình học tập này trong hai năm tiếp theo với cùng mục đích.

    Bài viết này nhằm trình bày kết quả tổng quát có được trong bốn năm qua thực tế áp dụng phương pháp học nói trên, tiến hành trên 19 lớp SV thuộc các hệ chính qui đại trà, CLC và cử nhân tiếng Anh thương mại.

  1. HIỆU QUẢ HỌC TIẾNG ANH QUA LMS Ở HỌC PHẦN 1 TẠI UEH – ThS. Nguyễn Thị Diệu Chi
    Nhằm đáp ứng các yêu cầu ngày càng cao về chất lượng giáo dục trong giảng dạy nói chung và dạy ngoại ngữ nói riêng, cũng như để phù hợp với xu hướng hiện đại lấy người học làm trọng tâm, người viết bài này đã chú trọng tìm hiểu và nghiên cứu kiểm nghiệm về hiệu quả của loại hình tổ chức lớp học tiếng Anh theo dạng học và thuyết trình theo nhóm trong việc cải thiện tinh thần tập thể và rèn luyện bốn kỹ năng của sinh viên (SV).Nghiên cứu nói trên đã được tiến hành đầu tiên vào năm 2015 trên đối tượng là sinh viên ở lớp 6 K39 và lớp 10 K40 thuộc hệ chất lượng cao (CLC) của trường, tiếp theo là lớp 32 K39 và lớp 3 CLC K41 vào năm 2016, bốn lớp chính qui đại trà và tám lớp CLC vào năm 2017, một lớp cử nhân tiếng Anh thương mại và hai lớp CLC vào năm 2018.

    Kết quả nghiên cứu qua hai năm 2015 và 2016 đã được báo cáo trong Kỷ Yếu Hội Thảo Khoa Học về nâng cao hiệu quả dạy và học ngoại ngữ tại UEH của Khoa được đăng tải vào tháng 12/2015 và tháng 12/2016. Qui mô khảo sát chưa đủ rộng để đạt được độ tin cậy, nên tôi đã kiên trì theo đuổi nghiên cứu về loại hình học tập này trong hai năm tiếp theo với cùng mục đích.

    Bài viết này nhằm trình bày kết quả tổng quát có được trong bốn năm qua thực tế áp dụng phương pháp học nói trên, tiến hành trên 19 lớp SV thuộc các hệ chính qui đại trà, CLC và cử nhân tiếng Anh thương mại.

  1. GIẢNG DẠY NGOẠI NGỮ TRÊN HỆ THỐNG LMS CỦA UEH: THỰC TRẠNG VÀ GIẢI PHÁP CẢI TIẾN – ThS. Võ Đình Phước
    Giảng dạy trên hệ thống LMS của UEH là một phần của các hoạt động chuyên môn của giảng viên khoa Ngoại ngữ kinh tế. Tuy nhiên từ lúc triển khai cho đến nay vẫn chưa có một đánh giá về hiệu quả sử dụng cũng như khảo sát ý kiến của giảng viên đối việc giảng dạy trên hệ thống này. Bài viết này phân tích các hoạt động giảng dạy của giảng viên trên hệ thống cũng như tìm hiểu những thuận lợi và khó khăn của họ đối với phương pháp giảng dạy trực tuyến. Từ kết quả phân tích bài viết cũng đề xuất những giải pháp nhằm nâng cao hiệu quả sử dụng hệ thống LMS của trường.thực trạng sử dụng hệ thống LMS của giảng viên khoa Ngoại ngữ kinh tế thông qua việc khảo sát